BAGAGE fashion: 30 jaar passie voor mode en ondernemen in Boom

Kledingboetiek BAGAGE fashion van uitbaatster Christel Respeel valt niet meer weg te denken uit het Boomse straatbeeld. Al enkele decennia kan je er terecht voor een uitgebreid assortiment aan merkkledij, een vriendelijke service en een vlotte babbel. Een thuishaven voor stijlvolle dames en een voorbeeld van bloeiend Booms ondernemerschap. “De passie zal er altijd blijven.”

Van een gevestigde waarde gesproken: BAGAGE opende al bijna 30 jaar geleden zijn deuren. Hoe is het voor jou allemaal begonnen?

Christel Respeel: “Ik ben zoveel jaar geleden gewoon in het ondernemerschap gesprongen. Ik werkte toen in Brussel, waar ik een goed loon had, een bedrijfswagen… Iedereen verklaarde me gek toen ik dat allemaal opgaf. Maar ik wou altijd al een winkeltje beginnen. Iets als BAGAGE met mooie merkkledij en toffe spullen misten we toen nog in Boom. En voilà, we deden het gewoon. Het begon met een winkel, die na acht jaar uit zijn voegen barstte. Dus namen we er een tweede pand bij, waardoor ik nu dus over deze grote ruimte beschik. Tot op vandaag een succes.

Wat begon met enkele rekken, is zo langzaamaan uitgebreid. Ondertussen verkoop ik kledij van diverse merken, voor ieder budget en elke leeftijd. Van Tom Tailor tot Milano, Atmos, Senso, Signe Nature, Mac en enkele Deense merken… Na al die jaren heb ik een trouw klantenbestand opgebouwd, waar ik heel dankbaar voor ben. Zeker in tijden van online shoppen. Je merkt gelukkig wel dat veel mensen nog de nood hebben om kleding te passen.”

Vanwaar de keuze om in Boom een kledingboetiek te starten?

“Zelf ben ik van Antwerpen stad, waar ik heel wat ervaring opdeed. In het begin kreeg ik daarom vaak de opmerking dat het hier wel leek op een boetiek uit ‘t Stad. Mijn ouders hadden altijd een meubelzaak op de Paardenmarkt, dus ik heb het er een beetje met de paplepel ingekregen.

We verhuisden eerst naar Boom om dichter bij Brussel te wonen. Na tien jaar daar te werken werd het tijd om iets voor mezelf te starten. Gedaan met de ellenlange files naar Brussel en terug. Ik wou mijn droom waarmaken hier in Boom, dichter bij huis. We zijn dan met BAGAGE begonnen en hebben de inrichting van de winkel helemaal zelf gedaan, alles zelf geschilderd. De schappen die je hier ziet, staan er trouwens al dertig jaar. Goed materiaal dus (lacht).”

Wat vind je het leukste aan ondernemen?

“Ik kom nog elke dag met plezier naar mijn winkel. In de etalage werken, een babbeltje slaan met klanten die langskomen, hen helpen met een nieuwe outfit… Kleding is een leuk vak, hè. Die passie zal er altijd blijven.”

Zijn jouw klanten overwegend Bomenaren?

“Nee, zeker niet. Er komen mensen langs uit Aartselaar, Hemiksem, Schelle, Niel… Maar er zijn ook klanten die van veel verder komen, omdat ze hier ooit eens voor het werk moesten zijn, of omdat ze een afspraak bij de kapper of ziekenkas hebben… In Boom hangt alles een beetje samen. Mensen maken er vaak meteen een dagje uit van als ze erop uit trekken. Dan wil ik graag hun passage zo aangenaam mogelijk maken. Ook wanneer ik niet open ben. Zo laat ik bijvoorbeeld mijn licht in de etalage wat langer branden als mensen naar iets gaan kijken in cc De Steiger hier verderop. Dan zie je de madammekes naar binnen kijken en de prijzen checken (lacht).”

Hoe belangrijk is die connectie met de klant voor jou?  

“Mensen moeten zich meteen welkom voelen als ze hier binnenkomen. Ze komen hier vaak niet alleen om te shoppen, maar ook om een babbeltje te slaan. Ik heb al wat verhalen gehoord hier in de winkel (lacht). Men heeft nood aan die connectie, en ik begrijp dat ook.

Voor het shoppen zelf probeer ik het hier gezellig te maken. Klanten moeten op hun gemak kunnen snuisteren door het uitgebreide aanbod. Zo hangen we alles op kleur bijvoorbeeld, dat is overzichtelijker. Als ze dan het pashokje inkruipen met enkele tientallen stuks, dan helpen mijn verkoopster en ik waar nodig. We laten de klanten wel altijd vrij om iets uit te zoeken en op eenvoudig verzoek helpen we graag om de juiste outfit te vinden. Sportief of iets stijlvoller, er is kleding voor iedere gelegenheid. Bijvoorbeeld wanneer men op zoek is naar een outfit voor een trouwfeest.”

Hoe is het ondernemen in Boom veranderd op dertig jaar tijd?  

“Ik vind het eerst al belangrijk om te zeggen dat je in de eerste plaats zelf van je winkel een succes moet maken. Onderneem zelf actie. Breng je etalage op orde, zorg dat die regelmatig verandert, dat alles netjes is… Kuis de stoep geregeld bijvoorbeeld, zet wat bloemetjes in de zaak. Doe er iets mee. Dat inzicht ontbreekt in het algemeen nog wat, vind ik. Vroeger organiseerde de gemeente een wedstrijd voor de mooiste etalage van Boom. Dat zouden ze misschien terug in het leven kunnen roepen.

Als ondernemer moet je inventief en creatief blijven. Ik bezoek al eens wat beurzen binnen de sector, of ik kijk rond in andere boetieks, ga op zoek naar nieuwe merken… Want het is er zeker niet gemakkelijker op geworden. Ten eerste al door het online shoppen dat aan populariteit heeft gewonnen. Als mensen alléén maar online winkelen, zal dat de doodsteek zijn voor de lokale handelaar.

Vroeger hadden we twee winkelbonden die het opnamen voor de handelaars en winkeliers hier. Er zou terug iemand moeten zijn die de kar trekt en onze lokale economie doet heropleven. Ik weet dat de gemeente de leegstand wil aanpakken, maar het is geen gemakkelijke opdracht.”  

Nog tips die je wilt meegeven aan jonge ondernemers die ook minstens de kaap van 30 jaar ondernemen willen ronden?

“Investeer in je zaak. Tegenwoordig is dat vooral op het vlak van sociale media. Laat je zien, maak reclame. Probeer elke dag iets te posten op Facebook of Instagram, zodat je mensen kan triggeren om langs te komen.

Daarnaast vind ik vriendelijkheid een belangrijke waarde. Maar ook orde en netheid, zoals ik al zei. En behandel je klanten als mensen, niet als wandelende portemonnees. Je moet hen op een rustige manier helpen. Voor mij maakt niet uit of iemand met een klein budget binnenkomt of honderden euro’s uitgeeft aan een nieuwe garderobe. Iedereen is hier welkom.

Ik ben heel dankbaar dat ik nog elke week nieuwe klanten over de vloer krijg. Mijn grootste wens is dat dat blijft duren. Dat men toch nog de tijd neemt om langs te komen en nieuwe kleding hier te passen in plaats van alles online te kopen. Als iedereen dit blijft doen, dan kunnen we ons centrum nieuw leven inblazen.”


Bagage fashion
Henri Spillemaeckersstraat 1
www.bagageboom.be
www.facebook.com/bagageboom
info@bagagefashion.be