Drie online ondernemers uit Boom: lokaal winkelen kan ook digitaal

Lokale zaken steunen? Gemakkelijk! Neem maar eens een kijkje in de Bedrijvengids. Die bevat een overzicht van enthousiaste Boomse ondernemers met een breed aanbod aan producten en diensten. Sommige van hen kozen voor een webshop in plaats van een fysieke winkel. En wel om verschillende redenen.

100 procent webshop, 24/7: Steven Claes – Het Meubelhuis

Hoe is het online ondernemen voor jou allemaal begonnen? 

“Ik ben ongeveer vijf jaar geleden gestart met mijn webshop. Het is eigenlijk een afgeleide van Homepost, de hoofdfirma die volledige inboedels verhuurt aan expats. Wij hadden dus al veel contacten bij de groothandels en fabrikanten van meubelen en dergelijke. Mijn vrouw kwam toen met het idee om een webshop te beginnen. Zo ontstond onze online meubelwinkel, Het Meubelhuis.” 

Wat maakt een webshop zo geweldig?

“Het interessante aan een webshop is dat je 24/7 kunt verkopen. En meer dan wat je in je stock hebt staan, zeg maar. In een fysieke winkel kan je namelijk enkel verkopen wat er op voorraad is. Online kun je eigenlijk meubels aanbieden waarover je zelf niet per se beschikt op dat moment. Ze staan dan bijvoorbeeld nog bij de fabrikant. Zo verlaag je als ondernemer meteen het kostenplaatje en de risico’s.

Hoe heb je jouw businessidee in de praktijk gebracht?

Voor je start met een webshop, moet je natuurlijk een goed product hebben. Het is nodig om voldoende research te doen, of een partner onder de arm te nemen die je hierbij kan helpen. Ik heb er bijvoorbeeld voor gekozen om met een partner te werken en tegelijkertijd zelf wat kennis te vergaren. De webshop hebben we laten bouwen en de basis werd gelegd. Nu onderhoud ik de shop grotendeels zelf.”

Heb je tips voor jonge ondernemers die overwegen om zelf een webshop te starten?

“Laat je goed informeren. Als je met fabrikanten samenwerkt, zorg er dan voor dat ze zeker op dezelfde golflengte zitten en jouw visie achter de webshop of het product begrijpen. En het is niet genoeg om zomaar een website te hebben, je moet ook het functioneren ervan snappen. Daarmee bedoel ik: weet hoe je website gevonden wordt. SEO is daarbij een belangrijk punt, anders zal men niet snel de weg naar jouw webshop vinden. Die vindbaarheid vind ik trouwens de grootste uitdaging, omdat je als kleine ondernemer moet opboksen tegen grote meubelwinkels met gigantische budgetten. Dus: denk aan je SEO én je aanbod.”

Altijd webshop, soms fysieke shop: Lindsey De Bondt – TakeiTEAsy


Kan je wat meer vertellen over jouw zaak?  

“Ik ben ongeveer twee jaar geleden begonnen met mijn zaak. Ik verkoop met TakeiTEAsy theeblends die ik zelf samenstel. Nadat ik zelf een lange tijd ziek was, deed ik wat opzoekwerk naar hoe men vroeger probeerde te genezen. Terug naar de basis. Zo kwam ik bij de kracht van kruiden uit. Maar een gezondheidsgoeroe ben ik zeker niet. Ik maak vooral theeblends die lekker zijn en kruiden bevatten goed zijn voor je gezondheid.

Ik startte met de webshop als zelfstandige in bijberoep. Het is bij een online winkel gebleven, vooral uit financiële overwegingen. Ik werkte al samen met andere zaken in Boom, zoals De Zitkamer en Studio Glitter & Goud . Maar ik blijf overwegend bij de webshop.”

Wat vind je de grootste voordelen van online verkopen?

“Je kunt eerst en vooral iedereen bereiken, tot ver buiten Boom. Zeker met al die pakketdiensten is dat allemaal veel gemakkelijker en kostefficiënter geworden. Een webshop managen is financieel minder zwaar dan een fysieke handelszaak openen. Ik betaal wel ieder jaar voor de webshop, maar dat is relatief goedkoop.   

Voor elke zaak is het belangrijk om natuurlijk eerst je prijsberekeningen te doen. Voor de webshop specifiek kijk je best naar je noden. Ga je een eigen domein aanmaken of bijvoorbeeld werken met een externe partner of websitebouwer? Wat is het voordeligste en waarmee bereik je de meeste klanten? Ik koos zelf voor Wix. Ondanks enkele minpuntjes, ben ik daar wel best tevreden over.”

Welk advies kan je geven aan starters die overwegen om met een webshop te beginnen?

“Ken je doelpubliek. En probeer af en toe je producten ook op locatie te tonen, zoals op een marktje bij een evenement. Veel mensen kennen mijn webshop nog niet, en dan is het handig dat ik uitleg kan geven over de theeblends. Zo trek je volk naar de webshop en krijg je misschien wel nieuwe vaste klanten. Mond-tot-mondreclame is eveneens belangrijk, want louter online mensen bereiken blijft moeilijk. Dat persoonlijk contact is belangrijk voor mij. Ik wil zoveel mogelijk mensen helpen door hen de voordelen van de kruidenthee mee te geven. Dan is het nodig om het concept goed uit te leggen. Online gaat dat nu eenmaal moeilijker.

Daarnaast ga ik ook al eens langs bij mensen thuis voor een tea party. Dat is vergelijkbaar met een Tupperware-avond, maar dan met thee. Dan zijn de meeste mensen aangenaam verrast. Bovendien vertrouwt niet iedereen online aankopen, vooral de oudere generatie dan. Dus ja, ik geloof wel in die combinatie van online en offline.”

De webshop als visitekaartje: Robby De Bondt – Robby’s Flower Creations


Waarvoor kunnen we in jouw webshop terecht? 

“Ik was al een eind in de veertig toen ik besloot om allerhande cursussen te volgen rond bloemschikken en bloemencreaties. Robby’s Flower Creations is dus een uit de hand gelopen hobby. Ik ben als zelfstandige in bijberoep ondertussen elf jaar bezig, en ik doe het nog altijd even graag.

Bij mij koop je bloemen op bestelling, omdat die natuurlijk zo vers mogelijk zijn. Op basis van de bestellingen koop ik de nodige bloemen aan. Daarom zal je op de webshop nooit een exact kostenplaatje zien, omdat we afhankelijk zijn van dagprijzen. De grootste uitdaging die ik met de webshop tegenkom, is dus het continue up-to-date houden ervan. Alles publiceren gaat niet, maar je vindt wel heel veel foto’s van mijn creaties terug op de webshop. Daar kan je je op baseren bij een eventuele bestelling.”

Waarom koos je voor een webshop?

“Mijn webshop is mijn visitekaartje geworden. De meeste mensen in mijn trouwe klantenbestand bellen mij op of komen langs. Op de website krijg je een idee van wat mijn stijl is, wat ik allemaal kan maken en wat je kan verwachten.

Je vindt er ook goede recensies van klanten. Dat is natuurlijk plezant. Als potentiële klanten een lokale florist zoeken, komen ze via de recensies te weten dat de mensen tevreden zijn over mijn werk. Dat is toffe mond-tot-mondreclame. Maar wat ik nog leuker vind, is dat de mensen gewoon langskomen om een bestelling te plaatsen. Komen ze bijvoorbeeld voor een bruidsboeket, dan doen we een babbeltje bij een tas koffie of thee. Dat face-to-facecontact maakt het een tikkeltje persoonlijker, zeker omdat ik geen twee keer dezelfde creaties maak.”

Heb je tips voor startende online ondernemers?

“Mijn grootste tip is dat je vooral iets moet doen waar je zelf achterstaat. De webshop zou helemaal moeten uitstralen waar jouw zaak voor staat. Het moet dus voldoende eigenheid hebben, of authentiek zijn. Ik zou zeggen: blijf daarom weg van de standaard webshops, want die vind ik simpelweg niet persoonlijk genoeg.” 

In Boom vind je tal van andere ondernemers, binnen verschillende categorieën en sectoren. Op zoek naar een specifieke winkel, ondernemer of product? Op bedrijvengids – Lokaal bestuur Boom krijg je een handig overzicht van ondernemers met een fysieke locatie en zaken die je digitaal kan bereiken. Gemakkelijk, volledig veilig en 100% lokaal!